👈 فروشگاه فایل 👉

مبانی نظری عملکرد شناختی، هوش، حافظه، توجه

ارتباط با ما

... دانلود ...

مبانی نظری عملکرد شناختی، هوش، حافظه، توجه

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

مقدمه

شناخت در درجه­ی اول به چیزهایی مثل حافظه، توانایی یادگیری اطلاعات جدید، گفتار، خواندن و درک مطلب اشاره دارد. در اغلب افراد سالم مغز قادر به یادگیری مهارت­های جدید در هر یک از حوزه­های ویژه، در دوران کودکی است در واقع عوامل گوناگون از جمله پیری و بیماری در طول زمان بر عملکردهای شناختی تأثیر می­گذارد و در نتیجه منجر به از دست دادن حافظه و غیره می­شود. عملکردهای شناختی اشاره به توانایی فرد در پردازش افکار دارد و مهم­ترین حوزه­های شناختی در ارزیابی­های عصب روان­شناختی شامل هوش، حافظه، توجه، حافظه­ی کاری، عملکردهای اجرایی، ادراک، زبان و سرعت پردازش اطلاعات می­باشد (ری[1]، کسل[2]، اگوستینا[3]، 2009 به نقل از بدیع، 1390).

.............

تعریف و ویژگی ها

عملکرد شناختی مجموعه فرایند فکری است که به درک و آگاهی از تفکرات و ایده­ها می­انجامد. این مجموعه شامل تمام جنبه­های ادراک، تفکر، استدلال و به یاد آوردن می­باشد (جیمز[4]، 2014).

عملکرد شناختی ضعیف با چگونگی یادگیری رویدادی گران­بار، ظرفیت حافظه­ی کوتاه مدت، کاهش سطح هوشیاری و توجه منحره شده ارتباط دارد (مورتن[5]، هوستراپ[6]، هرتز[7] و بونده[8]، 2010).

...........

ابعاد عملکرد شناختی

عملکرد شناختی شامل ابعاد مختلفی می­باشد. این ابعاد هر یک محتوای بسیار بزرگی از مطالب را دربر می­گیرد. بنابراین شناخت هر یک به نوبه­ی خود حائز اهمیت بوده و نیازمند مطالعه­ی دقیق می­باشد.

........................

هوش

یکی از بحث برانگیزترین پدیده­های روانی است که هنوز ماهیت آن تا حدود زیادی ناشناخته است. با وجود کوشش­های گسترده­ی روان­شناسان، هنوز هیچ تعریف دقیق و روشنی که همگان بر آن توافق داشته باشد، ارائه نشده

............

حافظه

حافظه دانشی است که در مغز ذخیره می­شود، فرایند کسب، تحکیم و بازیابی این دانش، اساسی­ترین و مهم­ترین عملیات مغز است. تعداد کمی از فرایندهای شناختی شامل بازشناسی، زبان، برنامه­ریزی، حل مسأله، تصمیم­گیری و خلاقیت می­توانند به طور مؤثر و بدون مشارکت حافظه کار کنند (بدلی[9]، 2002).

..............

حافظه­ی کوتاه مدت یا حافظه­ی فعال[10]

در حافظه­ی کوتاه مدت اطلاعات عمدتاً به صورت صوتی یا شنیداری رمزگردانی می­شوند، اما این حافظه از رمزهای دیگری چون رمزهای

..........

حافظه­ی درازمدت

حافظه­ی تمام عمر، حافظه­ی درازمدت نام دارد. این حافظه هر آن چه را که در طول زندگی فرا می­گیریم در خود جای می­دهد. چنان که بیشتر گفته شد، اطلاعات رسیده به مخزن حسی اگر مورد توجه قرار گیرند به حافظه­ی کوتاه مدت انتقال می­یابند، و اطلاعات رسیده به حافظه­ی کوتاه مدت نیز اگر تکرار و مرور شوند و با اطلاعات قبلاً آموخته شده­ی ما مرتبط گردند، به حافظه­ی درازمدت انتقال می­یابند. به سخن دیگر برای اینکه اطلاعات از حافظه­ی کوتاه مدت یک مرحله فراتر رفته و به حافظه­ی درازمدت انتقال یابند، باید رمزگردانی شوند. منظور از رمزگردانی تغییر شکل دادن یا به حالت انتزاعی در آوردن اطلاعات یعنی بازنمایی آن­ها به صورتی به غیر از صورت اولیه است (کامیا[11]، ماگیاری-کوپه[12] و شیرائیشی[13]، 2014).

............

علت فراموشی اطلاعات از حافظه­ی کوتاه مدت

از آنجا که گنجایش حافظه­ی کوتاه مدت محدود است، به سرعت از اطلاعات پر می­شود. وقتی که حافظه­ی کوتاه مدت پر شد، برای اینکه اطلاعات تازه­ای وارد آن شوند، اطلاعات قبلی باید از آن خارج شوند. به این پدیده جانشینی[14] می­گویند. بنابراین یک عامل مهم فراموشی یا حذف اطلاعات از حافظه­ی کوتاه مدت، جانشینی مطالب جدید با مطالب قدیمی است. علت دیگر فراموشی اطلاعات از حافظه­ی کوتاه مدت حذف خود به خودی آن­ها بر اثر گذشت زمان یا محو اثر است. این نظریه به نظریه­ی رد یا رد حافظه[15] شهرت دارد. طبق این نظریه، اطلاعات ذخیره شده در حافظه­ی بلندمدت را می­توان ردها یا آثاری دانست که در طول زمان محو می­شوند (السون و هرگنهان، 1997، ­ی سیف، 1389).

..........

علت فراموشی اطلاعات از حافظه­ی درازمدت

روان­شناسان عموماً بر این عقیده­اند که اطلاعات وارد شده به حافظه­ی درازمدت به عکس حافظه­ی کوتاه مدت هرگز از بین نمی­روند، و با بودن شرایط مناسب همیشه قابل بازیابی هستند. با وجود این صاحب نظران چندین علت برای به یاد نیامدن اطلاعات اطلاعات از حافظه­ی درازمدت ذکر کرده­اند.

..........

نوروآناتومی حافظه

تحقیقات عصب شناختی و نوروآناتومی از بیماران آسیب مغزی و اخیراً مطالعات تصویربرداری کارکردی نشان داده­اند

............

توجه

یکی از سوالات اساسی نوروسایکولوژی این است که چه ارتباطی بین مغز و روان برقرار است. برای پاسخ به این سوال لازم است نخست به سوال­های دیگر از قبیل چگونگی دریافت پیام و واکنش نسبت به آن و انتخاب الگوی رفتار یا پاسخ مناسب است بپردازیم. رفتارهای جانوران نخستین به علت محدودیت ظرفیت

...........

پایه­های عصب شناختی توجه

به نظر می­رسد که در توجه انتخابی دو دستگاه جداگانه در مغز در کارند. یکی از این دو دستگاه مسئول ویژگی­های ادراکی شی از قبیل شکل و رنگ و مکان در فضاست. این دستگاه عهده­دار گزینش شی از میان اشیا بر.........

منابع فارسی

اتکینسون، ریتا ال، اتکینسون، ریچارد سی، اسمیت، ادوارد ای، بم، داریل ج و نولن-هوکسما. (1983). زمینه­ی روان­شناسی هیلگارد. براهنی، محمدنقی، بیرشک، بهروز، بیک، مهرداد، زمانی، رضا، شاملو، سعید؛ شهرآرای، مهرناز، کریمی، یوسف، گاهان، نیسان، محی الدین، مهدی و هاشمیان، کیانوش (1387). تهران: انتشارات رشد.

احدی، حسن و کاکاوند، علیرضا (1382). اختلال

.................

..................

قیمت 15000 تومان

[1] - Roy

[2] - Kessel

[3] - Agostina

[4]- James

[5]- Morten

[6]- Hulstrup

[7]- Hertz

[8]- bonde

[9] - Baddely

[10] - working memory

[11] - Kamiya

[12] - Magyari-Köpe

[13] - Shiraishi

[14] - displacement

[15] - memory trace

👇محصولات تصادفی👇

ترجمه مقاله isi خزش غیر خطی و تحلیل کمانش کم عمق: پوسته کروی ناقص ترجمه مقاله پایدارسازهای سیستم قدرت به عنوان پروژه طراحی کنترل دوره لیسانس پرسشنامه مقیاس مثلث عشقSTLS دانلود تحقیق در موردآمادگی 1 پاورپوینت آموزش درس دوّم مطالعات اجتماعی پایه چهارم ابتدایی